Informare privind Ordonanţa de urgenţă nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile
Informare Sprijin pentru plata facturilor la energie
(1)Beneficiază de sprijin pentru compensarea preţului la energie sub formă de plăţi prin serviciul de mandat poştal următoarele categorii de persoane şi familii, denumite în continuare beneficiari:
a) pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflaţi în evidenţa caselor de pensii sectoriale şi beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani şi ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum şi pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă şi ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
b) persoanele – copii şi adulţi – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
c) familiile beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei, în conformitate cu Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) familiile şi persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul social, în condiţiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Persoanele care se încadrează în mai multe categorii dintre cele prevăzute la alin. (1) beneficiază de sprijinul aferent unei singure categorii din care fac parte la data acordării acestuia
(3) În cazul în care la un loc de consum domiciliază sau are/au reşedinţa unul sau mai mulţi beneficiari de sprijin, sprijinul pentru compensarea preţului la energie se acordă o singură dată pe loc de consum, indiferent dacă acesta este sau nu titularul contractului de furnizare, cu condiţia ca locul de consum să coincidă cu domiciliul sau reşedinţa beneficiarului de sprijin, respectiv cu adresa menţionată în documentul care atestă încadrarea în una dintre categoriile de beneficiari prevăzute la alin. (1).
În situaţia în care la un loc de consum la care domiciliază unul sau mai mulţi beneficiari, au domiciliul şi alte persoane care nu se încadrează în categoriile de beneficiari prevăzuţi la alin. (1), se iau în calcul şi veniturile acestora. În cazul în care media veniturilor per locuitor/gospodărie este mai mare de 2000 de lei, pentru punctul de consum respectiv nu se acordă card de energie.
Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei, poate fi utilizat până la data de 31 decembrie 2023 şi este acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranşe, astfel:
a) 700 lei/semestru, se acordă începând cu luna februarie 2023 pentru perioada 1 ianuarie 2023-30 iunie 2023;
b) 700 lei/semestru, se acordă în luna septembrie 2023 pentru perioada 1 iulie 2023-31 decembrie 2023.
Sprijinul acordat categoriilor de beneficiari prevăzuţi la art. 3 alin. (1) din prezenta ordonanţă de urgenţă se acordă numai pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Listele de potenţiali beneficiari pentru tranşa II de sprijin se comunică de către MMSS cel târziu până la data de 27 iulie 2023.
Cardul de energie este emis pentru fiecare beneficiar, nominal, prin grija MIPE, are datele de identificare şi securitate prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, este valabil pe teritoriul României şi poate fi utilizat numai în reţeaua teritorială a Companiei Naţionale “Poşta Română” – S.A., pentru decontarea facturilor emise de furnizorii de energie.
În situaţia în care unul sau mai mulţi beneficiari au aceeaşi adresă de domiciliu şi sunt cuprinşi în lista de beneficiari întocmită de MMSS, se va emite un singur card de energie pe care vor figura toţi beneficiarii care au aceeaşi adresă de domiciliu, nefiind permisă emiterea mai multor carduri pentru aceeaşi adresă de domiciliu.
Cardul de energie se distribuie şi se comunică beneficiarilor prin intermediul Companiei Naţionale “Poşta Română” – S.A., prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire.
Compania Naţională “Poşta Română” – S.A. răspunde de sistemul de securizare, emitere, distribuţie şi comunicare a cardurilor de energie către beneficiari;
MMSS va asigura furnizarea informaţiilor şi soluţionarea petiţiilor, prin ANPIS, Casa Naţională de Pensii Publice, casele de pensii sectoriale, privind eligibilitatea beneficiarilor prevăzuţi la art. 3 alin. (1), din punctul de vedere al veniturilor, primite prin intermediul serviciului telefonic dedicat organizat la nivelul Companiei Naţionale «Poşta Română» – S.A.
Persoanele înştiinţate au posibilitatea de a accesa serviciul telefonic dedicat, de unde pot obţine informaţii privind motivele care au condus la neîndeplinirea venitului de eligibilitate, precum şi recomandări privind demersurile de urmat pentru remedierea factorilor care au influenţat în sens negativ rezultatul verificărilor.
Compania Naţională “Poşta Română” – S.A. va asigura furnizarea de informaţii publicului în ceea ce priveşte emiterea, distribuţia şi utilizarea cardurilor de energie, inclusiv cu privire la sesizările formulate, prin organizarea unui serviciu telefonic dedicat, precum şi prin orice alt canal de comunicare.
(19) Sesizările depuse de beneficiarii de sprijin în cadrul serviciului telefonic dedicat vor fi analizate de personalul acestuia, iar sesizările care nu pot fi soluţionate la nivelul Companiei Naţionale “Poşta Română” – S.A. vor fi redirecţionate, după caz, MMSS, respectiv MIPE spre soluţionare, în limita atribuţiilor şi competenţelor stabilite în prezenta ordonanţă de urgenţă şi a termenelor legale.
În cazul în care motivul care a condus la neîndeplinirea venitului de eligibilitate este determinat de evidenţa unor coabitanţi care în fapt nu locuiesc la locul de consum şi ale căror venituri au fost luate în calcul la stabilirea venitului de eligibilitate, persoanei în cauză îi vor fi recomandate următoarele:
a) reglementarea juridică a situaţiei locative reale;
b) adresarea persoanei către serviciile de specialitate din cadrul administraţiei publice locale în vederea desfăşurării unei anchete sociale care să stabilească numărul şi persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum.
(16) În cazul în care persoanele prevăzute la alin. (13) solicită desfăşurarea unei anchete sociale care să stabilească numărul şi persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum, administraţiile publice locale, prin serviciile publice de asistenţă socială de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor, au obligaţia să finalizeze ancheta socială în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
(17) Rezultatul anchetei sociale va fi trimis de către persoanele prevăzute la alin. (14) la Compania Naţională «Poşta Română» – S.A. care va introduce datele în sistemul informatic prevăzut la art. 24 şi care vor fi integrate în aplicaţia informatică prevăzută la alin. (1) în vederea obţinerii mediei veniturilor per locuitor/gospodărie, conform prevederilor art. 3 alin. (5), şi pentru reluarea interogărilor prevăzute la alin. (8) şi actualizarea listei prevăzute la alin. (11), dacă este cazul.
Pentru intocmirea anchetei sociale se vor prezenta documentele de identitate si situatia juridica a locuintei.